neděle 4. října 2015

EXPO 2015 - plním si sny!

Světová výstava EXPO znovu po sedmi letech zavítala do Evropy. Jejím hostitelem se v roce 2015 stal italský Milán, což pro Čechy přináší velmi zajímavý cíl výletu. A já jsem nezaváhal.

V Miláně jsem byl tak leda na letišti, takže klasicky spojím příjemné s užitečným. Podívám se do Milána, na EXPO, a ještě k tomu jsem si naplánoval půldenní výlet do Švýcarska. Takže takových novinek nacpaných do pouhých cca 3 dnů, no uvidíme.

Do Milána jsem se z Prahy přepravil letecky - EasyJet nabízel zpáteční letenku asi za 1700 Kč, což je cena absolutně přijatelná. Ubytování jsem našel přes airbnb.com u italské rodiny. Lépe jsem si vybrat nemohl.

Odlétal jsem prvního září. Děti (teda ne moje) pádily do školy, já na letiště. Tam jsem si ještě před odletem vyzkoušel, jaké je to dát si oběd s výhledem na letadla. Samoobslužná jídelna v prvním patře mezi terminály 1 a 2 nabízí klasická jídla za české ceny, navíc berou i stravenky, takže jsem nezaváhal :). Pak jsem se přesunul přes bezpečnostní kontrolu k odletovým bránám, kde mě pracovnice EasyJetu upozornila na předpokládané asi hodinové zpoždění našeho letu. OK, co se dá dělat. Tak jsem si aspoň prošel terminál 2 od začátku do konce a zpět. A už se nastupuje.

Galerie Viktora Emanuela II.
Let byl naprosto v pohodě, cestu na ubytování v Miláně kombinací vlaku, metra a místního autobusu jsem taky zvládl (paní domácí, u které jsem bydlel, mi trasu popsala více než detailně). V prostorném bytě jsem měl k dispozici pokoj a vlastní koupelnu, takže vše v absolutní pohodě. Večer jsem vyrazil k areálu EXPO, kde jsem strávil zhruba čtyři hodiny.

Bylo příjemně, lidí tak akorát, jen některé pavilony s přibývajícím časem zavíraly, takže se lidi koncentrovali tam, kde ještě mohli něco vidět. Samozřejmě jsem navštívil i český pavilon, který mi připadal absolutně v souladu s tím, co my Češi vlastně světu nabízíme. Ale nic ve zlém! Prostě si na nic nehrajeme, narozdíl od různých Turkmenistánů, Bahrajnů, Ománů a jim podobných. A Ruska samozřejmě...

Stěna amerického pavilonu

Do areálu EXPO jsem se vydal i další den, ve středu, to jsem měl koupený celodenní lístek. Ještě předtím jsem se ale nasnídal (snídaně byla v ceně ubytování, společnost mi u ní dělal mladý od rodiny, který uměl obstojně anglicky, takže jsme si i popovídali) a vyrazil jsem do města. Katedrála super, okolní pěší zóny taky obstojné. Překvapila mě opera La Scala, to je absolutně nezajímavá budova, samozřejmě bráno z pohledu zvenčí. Do jejích útrob se chci taky někdy vydat, poslechnout si něco od Verdiho, když už jsme v Itálii, nebo mojí Carmen. Ještě poznámka k umístění reklamy přímo na katedrále - je tohle normální?

A tramvají jsem se vydal znovu do areálu EXPO. Drtivá většina návštěvníků tam přijížděla metrem nebo vlakem, a to do stanice, která leží už mimo hranice samotného Milána. To znamená, že museli koupit jízdenku pro město + jednu příměstskou zónu. Já jsem díky radě od Stefanie jezdil tramvají a pak jsem cca 400 metrů došel pěšky. Něco jsem ušetřil, pohyb taky nikomu neuškodí.

EXPO - pohled shůry

EXPO - supermarket budoucnosti

Estonský pavilon - ten mě bavil :)
Strávit celý den na EXPU je dost náročné, je toho tolik k vidění, ochutnání. Takže jsem si po obědě trochu zdřímnul na jednom z mnoha odpočinkových míst. Pak jsem byl svěží na další průzkum. Zaujal mě pavilon Monaka, Estonci taky měli povedený (ve srovnání s vedle umístěnými megalomany z Ruska), Slováci jeli ve stejných intencích jako Češi. Úplně chyběl sever Evropy, zato země ze Zálivu se předháněly v udivování hostů. Trochu charakteristické pro současné rozložení sil... No a Turkmenistán byl teda vrchol, hned po vstupu vás vítá obří fotka tamního vůdce... Bože můj!

Další den (čtvrtek) jsem měl vyhrazen pro návštěvu blízkého Švýcarska, přesněji řečeno města Lugano. Nádhera. Tohle je naprosto jiná liga, vážení. Čisto, příjemní lidé, krásná příroda. Těch šest hodin, které jsem měl na návštěvu Lugana vyhrazené, bylo málo, hodně málo. Tam musím znovu! Odpoledne po příjezdu do Milána jsem ještě stihl projít další kousek centra, hezky pěšky.

Lugano
V pátek jsem odlétal zpět do Prahy, ale to až večer, takže jsem měl dostatek času se podívat někam do okolí. Vybral jsem si město Bergamo, kde jsem byl už v roce 2008 při čekání na další let, to znamená, že jsem šel tak trochu na jistotu. Bergamo je moc pěkné město, doporučuji vyjet lanovkou do horní části města. V Bergamu to utíká hodně rychle, takže jsem se přesunul na nádraží a po cca hodině jsem se zase objevil v Miláně. Na tamním nádraží Milano Centrale jsem jen přestoupil na vlak, který mě přepravil na letiště Malpensa. 

Italský venkov z vlaku Milán - Bergamo
Tam jsem si nejprve prošel větší terminál (u kterého ostatně vlaky končí), mají tam pěknou vyhlídku se sedačkami, blízko je několik kaváren a restaurací, takže si můžete koupit třeba kafe, to usrkávat a zároveň pozorovat dění na ploše. 

Bergamo
Terminál 1 s menším (a starším) terminálem 2 spojuje zadarmo autobus, který pendluje každou chvíli. Přesouvám se tedy do království, které ovládá výhradně EasyJet. Terminál dává znát svá léta, ale naprosto v pohodě vyhovuje. Akorát kdyby náš odlet neměl asi 40 minut zpoždění. Ale kapitán nás hned po nástupu uklidnil - máme dobrý vítr, budeme v Praze asi za hodinu. Takže jsme přistávali na čas. V Praze, v Česku, zase doma.

Fotky z Milána a Bergama si můžete prohlédnout na http://hiko.rajce.idnes.cz/Milan_Bergamo/, Luganu je věnována samostatná galerie http://hiko.rajce.idnes.cz/Lugano/ a EXPO má taky vlastní stránku - http://hiko.rajce.idnes.cz/EXPO_2015/.

Žádné komentáře: